علیرضا قنادان؛

ارایه بسته های آموزشی از الفبای بورس تا دوره های پیشرفته

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس خبر داد: برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی بازار سرمایه در حال تهیه و تدوین است که به زودی در اختیار همه مردم قرار می گیرد.

علیرضا قنادان در گفتگو با تیوا بورس به توسعه آموزش های بورسی اشاره کرد و گفت: شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در دور جدید مدیریتی خود آموزش و فرهنگ سازی را اولویت اصلی کار خود قرار داده است. ما با مجموعه بزرگی از مخاطبان مواجه هستیم، بخش بزرگی از این افراد علاقه مند سرمایه گذاری در بازار سرمایه هستند و بخش دیگر، مدیران و سیاست گذارانی از جنس اقتصادی و تسهیل گری هستند که به عقیده من باید برای هر دو گروه، فعالیت آموزشی و فرهنگ سازی در جریان باشد.

وی افزود: در حوزه سیاست گذاری و مخاطبان عام، باید آموزش های متفاوتی در سطوح مختلف که با نشانه های اصلی فعالیت در سازمان بورس همسو است شکل بگیرد، شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با نقشه جامع و بزرگ در حال شناسایی این افراد است تا برای هر یک از آنها محتوای مناسبی تهیه شود.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس ادامه داد: به طور مشخص در حال تهیه بسته های آموزشی مبنی بر اصول و چارچوب اصلی فعالیت بازار سرمایه برای مخاطب سیاست گذار از جمله نمایندگان مجلس، قضات و مقامات قضایی، مدیران دولتی در همه بخش ها و گروه‌هایی از این دست هستیم. متاسفانه آشنایی با جنبه‌های تخصصی بورس در بدنه تصمیم گیران و سیاست گذاران به طور کامل وجود ندارد و شاید بخشی از آسیبی که بازارسرمایه، سال گذشته به خود دید به خاطر ورود افرادی بود که شناخت کافی از این بازار نداشتند.

وی ادامه داد: متاسفانه بخشی از آسیب ها به علت موضع گیری یا مصاحبه های غیر دقیق است که حتی از روی خیرخواهی انجام می‌شود اما لطمه های سنگینی به سهامداران و ماهیت مکانیزم طبیعی بازار وارد می کند و شاید تا مدتها جبران ناپذیر باشد. البته طی هفته های اخیر شاهد بودیم که تا حدودی اعتماد به بازار برگشته و سیر مثبتی در بازار شکل گرفته است همچنین نوسانات هیجانی که در دو سال گذشته بر بازار غالب بود، دور شده است.

قنادان بیان کرد: یکی از بزرگترین چالش ها یا ماموریت‌های ما این است که اجازه ندهیم تا مجددا رفتارهای هیجانی در بازار تکرار شود و روند طبیعی را از معاملات بگیرد.

وی درباره نحوه سرمایه‌گذاری مخاطبان عام گفت: بخشی از رفتارهای هیجانی مربوط به افرادی است که علیرغم آشنایی اندک می‌خواهند به صورت مستقیم در بازار سرمایه سهامداری کنند. توصیه اکید ما به همه مردم این است که به صورت مستقیم به بورس وارد نشوند. درست است که بازار سرمایه می تواند بازدهی و سودآوری خوبی داشته باشد و تجربه نشان داده که فعالیت بلند مدت در این بازار بازدهی بالاتری نسبت به سایر بازارها دارد اما به شدت بازار تخصصی است یعنی اگر افرادی که وارد این بازار می شوند شناخت کافی از اصول فعالیت این بازار  که حوزه های تخصصی زیادی در بر می گیرد، نداشته باشند، می توانند روی دیگر این بازار را ببینند و دچار ضرر و زیان شوند.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که زمان کافی و مهارت نسبی برای سرمایه گذاری در این بازار ندارند بهتر است به صورت غیر مستقیم وارد بازار شوند، ادامه داد: ورود غیر مستقیم هم از طریق صندوق ها یا شرکت های مشاور سرمایه گذاری است که مدیران آنها تخصص و سوابق فعالیت در بازار سرمایه دارند و از طرفی مهر تایید صلاحیت از سوی سازمان بورس دریافت کرده اند.

قنادان افزود: ممکن است برخی افراد با  هدف سودجویی در فضای مجازی یا کانال های اطلاع رسانی خود را افراد حرفه ای بازار بنامند، همانگونه که در گذشته هم این اتفاق افتاده بود. توصیه جدی می شود که مردم حتما از طریق نهادهایی که از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز دارند، ورود غیر مستقیم داشته باشند تا سو استفاده ای رخ ندهد.

وی اظهار کرد: صندوق های سرمایه گذاری تنوع بالایی دارند که هر فرد می تواند با توجه به ریسک و بازدهی مورد انتظار، سابقه عملکرد و سایر پارامترها از میان آنها انتخاب کند، البته شرکت های سبدگردان و مشاور سرمایه‌گذاری هم هستند که به اشخاص حقیقی و حقوقی که در اندازه های مختلف قصد تزریق پول و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه دارند مشاوره های لازم را می دهند و برنامه ای مناسب با وضعیت هر فرد برای آنها در نظر می گیرند.

 

آموزش های نوین در راهند

وی تاکید کرد: جدا از برنامه هایی که پیشتر شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس برای آموزش مردم انجام می‌داد، تلاشمان بر این است که در سال جاری سطح اثرگذاری و رساندن پیام به مخاطبان را ارتقا دهیم. محتوای آموزشی خوب در سطوح مختلف از آشنایی با الفبای بورس تا اینکه چطور به صورت غیر مستقیم وارد بازار سرمایه شوند در نظر گرفته شده است. برنامه های جدی در دست اجرا است تا از طریق فضای مجازی، رسانه های جمعی و کانال های متنوعی که وجود دارد پیام های آموزشی را به مردم انتقال دهیم.

قنادان خاطرنشان کرد: وبسایتی به صورت پلتفرم تعاملی آموزش در حال آماده شدن است به این ترتیب که از فعالان  خوشنام، متخصص و با سابقه در بازار سرمایه چه صورت موسسات مجاز آموزشی یا افراد حقیقی، شناسایی می شوند و محتوای آموزشی از آنها تهیه و ضبط می شود و در پلتفرم آموزشی قرار می گیرد، این پلتفرم آنلاین از لحاظ فنی در مراحل پایانی است و حداکثر در مدت یک ماه آینده از آن رونمایی می شود.  

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس به لزوم ارتقا سطح دانش مالی کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: مکاتباتی با کانون پرورش و فکری کودکان و نوجوانان و همچنین آموزش و پروش انجام شده تا در زمینه طراحی و تهیه منابعی که سواد مالی را برای کودکان و نوجوانان ارتقا می دهد، بسته ها و برنامه های جدیدی انجام شود. در صدد هستیم تا این مطالب به صورت کتاب، مجله و بازی هایی جذاب در اختیار این مقاطع سنی قرار بگیرد.

وی افزود: همچنین طراحی بازی های رایانه ای و موبایلی در حال انجام است تا مبانی سواد مالی از این طریق به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود.

 

 

 

 

تاریخ انتشار : 1400/06/03
کد : 10025
تعداد بازدید: 262